PEAstudie
De PEAstudie richt zich op het effect van - arginine rijk - eiwit op risicofactoren voor diabetes en hart- en vaatziekten, bij mensen die hiervoor een verhoogd risico hebben. De PEAstudie onderzoekt of het toevoegen van eiwit (uit erwten of granen) aan een vetrijke maaltijd een gunstig effect heeft op de stofwisseling en op de functie van de bloedvaten (endotheelfunctie).
Dit onderzoek kan ons meer inzicht geven in hoe voeding zou kunnen helpen bij de preventie van ziekten zoals diabetes en hart- en vaatziekten.
Wat wordt er van u verwacht?
Het onderzoek bestaat uit een screening (2 uur) en 5 studiedagen (1 keer per week) in de maanden september t/m december 2010. De studiedagen duren ongeveer 7 uur en vinden plaats in het Biotechnion van de universiteit. Op een studiedag drinkt u een milkshake en wordt bij u enkele malen bloed afgenomen via een infuuskraantje, verder wordt uw bloeddruk en endotheelfunctie gemeten.
U komt in aanmerking voor deelname aan dit onderzoek wanneer u:
- een man van 45 tot 65 jaar bent
- een buikomvang van minimaal 94 cm heeft (gemeten ter hoogte van de navel)
- minimaal 6 maanden een stabiel gewicht heeft
- niet rookt
Voor dit onderzoek zijn wij op zoek naar 20 mannen die mee willen doen.
Wat staat er voor u tegenover?
- een lunch na iedere studiedag
- een financiële vergoeding van € 300,-
- u levert een belangrijke bijdrage aan wetenschappelijk onderzoek
Interesse?
Bent u geïnteresseerd in deelname aan de PEAstudie en wilt u er meer over weten?
Neem dan contact op met:
- Monique van Nielen
Telefoon: 0317-485997
E-mail: pea@wur.nl
Mocht u reageren per email, vermeld dan uw telefoonnummer.
Op www.voedingsonderzoek.wur.nl/pea vindt u de informatiebrochure met een uitgebreide omschrijving van het onderzoek.

